Parklet – miejska przestrzeń dla pieszych
Parklet w prostych słowach to kawałek przestrzeni wydzielony z ulicy i przekazany z użytkowania samochodów na rzecz pieszych. Najczęściej pojedynczy Parklet ma powierzchnię jednego – dwóch miejsc postojowych, często są jednak łączone w większe konstrukcje. Jeśli Parkiety dominują nad ulicą i pomimo, iż ruch samochodowy i parkowanie są możliwe, piesi mają pierwszeństwo, taką ulicę – podwórzec nazywa się Woonerf.
W swej przestrzeni Parklet z założenia mieści to czego w danej okolicy brakuje lub gdy chodnik jest zbyt wąski, a potrzeby pieszych są marginalizowane. Zieleń , ławki, miejsce na rowery, ogródki gastronomiczne, obiekty sztuki i kultury, wszystko to i dużo więcej może znaleźć się w jego obszarze. Parklet często jest próbą naprawy tego o co nie zadbało lub czego nie zrobiło miasto. Brak stref zacienionych, zieleni, wody, miejsc do wypoczynku to coraz częstsze bolączki współczesnych miast. Oddanie przestrzeni samochodom oraz pod inwestycje odbija się czkawką w codziennym życiu mieszkańców miast.
Parklet swój początek datuje na około 2010 rok, kiedy to władze San Francisco zdecydowały się na umieszczenie pierwszych tego typu instalacji w centrum miasta. Rozwiązanie bardzo szybko zyskało rzeszę propagatorów (najczęściej w grupie aktywistów miejskich) kopiujących rozwiązania w innych miastach, również w Polsce.
Najbardziej znanym i zarazem pierwszym Parkletem w Polsce jest łódzka instalacja. W ślad za nią poszły inne miasta tj. Gdynia, Toruń, czy Warszawa. Na łódzkim fanpage Parkletu można zobaczyć sporo ciekawych realizacji https://www.facebook.com/ParkletdlaLodzi/
We Wrocławiu, inicjatywą min. aktywistów Organizacji Akcja Miasto stworzono pierwszy w Polsce Woonerf, który funkcjonuje z sukcesem do dziś na ulicy Św Antoniego.